Är du redo för Jul?

Publicerad

Julen närmar sig snabbt, och vi hoppas att ni redan har kommit igång med förberedelserna! Om ni ännu inte har börjat planera har vår marknadsavdelning samlat några bra råd om var ni kan börja och vad ni bör fokusera på.

Hur långt ska man gå med jul-tema?


För många företag är det naturligt att gå all-in med jultema i allt från design, material och innehåll, men detta kan vara både kostsamt och tidskrävande. Kom ihåg att börja i god tid och bestäm er tidigt för en design – antingen genom att ändra färgpaletten, lägga till några juldetaljer eller använda ramar.
Oavsett hur långt ni vill gå med jultemat, kom ihåg att inte avvika för långt från er visuella identitet. Igenkänningsfaktorn är viktig, särskilt om ni till exempel har många olika evenemang under året och kanske har svårt att bygga er egen identitet och profil.

Julklapparna som kan köpas när butikerna är stängda


Presentkort är en praktisk och mångsidig julklappsideé för dem som gillar att upplevelser. Det är lätt för att köpa, och mottagaren kan själv välja vad de vill använda presentkortet till – och det är tillgängligt året runt, så det finns ingen anledning att stressa på julafton för att hitta den perfekta presenten. Därför är det en stor fördel att kunna erbjuda det som arrangör.
Dessutom är det ett utmärkt sätt för dig som arrangör att bygga lojalitet genom att uppmuntra kunden att återvända eller introducera ditt venue/ dina evenemang för helt nya personer som kanske aldrig har deltagit i något av dina evenemang tidigare. Är du osäker på vilka möjligheter du har att erbjuda presentkort genom Eventim, Kontakta oss på [email protected].

Skapa uppmärksamhet med engagerande innehåll


Julen är det perfekta tillfället att skapa extra synlighet och engagemang kring ditt evenemang. Ett effektivt sätt att göra detta är att skapa en julinspirerad julkalender på dina sociala medier eller via nyhetsbrev, där du till exempel kan lotta ut biljetter, merchandise, meet & greets eller priser i samarbete med partners: middagar, hotellvistelser eller något helt annat – här är det bara fantasin som sätter gränser. Det är inte bara ett roligt och kreativt sätt att räkna ner till jul, det ger dig också möjlighet att interagera direkt med din publik och fortsätta att bygga en god relation.
Engagemanget du får genom julkalendern på sociala medier kommer att ha flera positiva effekter. När din publik deltar i tävlingen och interagerar med ditt innehåll kommer innehållet att nå ut till både följare och personer som ännu inte följer er. Den ökade räckvidden säkerställer bättre organisk synlighet kring ditt evenemang och kan leda till ökad räckvidd och engagemang över tid.

Målgruppsanpassad och effektiv annonsering under julen


Julen är en tid då många letar efter den perfekta julklappen, och biljetter till ditt evenemang kan vara precis det dom letar efter. Men julen är också en tid då konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet är intensiv. Detta kan leda till högre klickpriser och potentiellt minskad räckvidd för dina annonser.
För att få ut mesta möjliga av denna konkurrens är det viktigt med en noggrant planerad annonseringsstrategi. Det kan vara frestande att rikta annonserna mot en bred målgrupp för att nå så många som möjligt, men det kan också innebära att du spenderar pengar på personer som inte är intresserade. Vi rekommenderar därför att du noggrant överväger vilka du vill nå och istället använder målgruppssegmentering för att nå potentiella köpare direkt.
Ta också en titt på våra inlägg om remarketing och vilka spårningsmöjligheter du har i våra system.

Synlighet på Eventims kanaler


Vill du marknadsföra ditt evenemang genom Eventims kanaler under julen? Då är det en bra idé att redan nu boka ditt evenemang på förstasidan, i nyhetsbrevet eller på våra sociala medier. Vi upplever för närvarande stor efterfrågan och förväntar oss att detta kommer att fortsätta fram till jul.

Kontakta vår marknadsavdelning på [email protected]