Optimera dina marknadsföringskampanjer med Eventims spåringslösningar

Publicerad

Med Eventim får du möjlighet att ha spårningspixlar på viktiga steg i biljettköparens resa, så att du kan mäta och optimera dina egna marknadsföringskampanjer. Genom att spåra trafiken på detta sätt får du en mycket bättre inblick i varifrån trafiken till biljettsystemet kommer. Att identifiera olika trafikkällor, förstå varför och hur mycket trafik som uppstår är det lättare för dig att ta bra beslut baserat på data. Var kommer trafiken ifrån? Vilka kanaler har de högsta konverteringarna?

Läs mer om Eventims biljettsystem

Mät konverteringar, förtjänst på investering och mer

Eventims spårningslösningar är mycket flexibla, vilket gör att du kan spåra alla faser av inköpsprocessen, inte bara biljettsystemet. Det finns få begränsningar med spårningspixlar på våra sidor. Det är möjligt att spåra sidvisningar, klick, till och med ned till beteenden som när en kund lägger till eller tar bort varor från kundvagnen. Baserat på denna data kan du mäta konverteringar, förtjänst på investering samt skapa målgrupper, analyser och kundprofiler.

Genom Google Analytics kan du som arrangör identifiera din målgrupp genom att analysera demografi, geografi och/eller beteende och sedan segmentera din målgrupp i kundprofiler. Du kan sedan skräddarsy dina kampanjer utifrån dina önskemål och krav. Genom att fokusera på en specifik målgrupp kan du fokusera din tid, pengar och energi på potentiella köpare som med största sannolikhet kommer att köpa från dig – öka konverteringar och förtjänst på investeringen.

Sporing hjelper dere med:

Analys och statistik
Målgrupp och beteende
Anpassning och inriktning
Riktad, datadriven marknadsföring, och remarketing

Våra kunder använder spårningslösningen för att få bättre insikt i sina kundresor eller för datadrivna marknadsföringskampanjer, som att rikta sig till användare som har klickat på ett evenemang men inte köpt biljetter. Andra har byggt data ihop med sitt nyhetsbrevssystem så att nyhetsbreven i större utsträckning kan riktas. Det finns många möjligheter och vi ger dig gärna råd om de olika användningsområdena.

Retargeting-annonser ökar omvandlingarna och förtjänst på investeringen

Visste du att i genomsnitt lämnar ca. 70% av kunderna kundvagnen utan att slutföra ett köp? Genom att använda Eventims spårningslösningar kan du som arrangör t.ex. skapa retargeting-annonser på Google eller Facebook. Det är 76% mer sannolikt att annonser för ominriktning klickas på än vanliga annonser, eftersom de påverkar kunder som redan seriöst har övervägt ett köp. Detta ökar konverteringarna och förtjänst på din investering!

Statistik för lämnad kundvagn

Snabb och enkel engångsimplementering av pixlar

Eventims marknadsavdelning säkerställer en enkel och smidig integration med Google Analytics och Google Tag Manager, så att du kan få all information samlad i det system du normalt använder. Du som arrangör kan ställas in med ett Partner ID vilket innebär att det är en engångsimplementering av dina pixlar, så att varje ny händelse automatiskt spåras framåt. Vi hjälper också gärna till med råd, feedback och stöd.

Facebook-pixellösning för Eventim-arrangörer

Apple tillkännagav ändringar med iOS 14 som påverkade hur vi tar emot och bearbetar konverteringar från verktyg som Facebook Pixel. Förändringen gjorde att det inte längre var möjligt för partners/arrangörer att optimera Facebook-annonsering mot köp gjorda på webbplatser som inte fanns på den egna domänen, t.ex. alla biljettbolag. Det vill säga för många arrangörer kan de inte längre optimera för faktiska köp. Detta får väldigt stora konsekvenser för arrangörer. Därför har Eventim i dialog med Facebook tagit fram en egen Pixel-lösning som gör det fortfarande möjligt att optimera mot köp gjorda via Eventim. Goda nyheter för våra arrangörer!

*****

Vill du veta mer om våra lösningar eller letar du efter en ny biljettpartner? Vänligen kontakta!

Skrivet av:
Marcia Titley
Adm. Dir.