Den internationella koncernen FKP Scorpio är en välkänd festival- och konsertarrangör med lokala evenemang som Håkan Hellströms kommande Ullevikonserter (2020), Ed Sheeran (2018), Justin Beiber (2016), Radiohead (2017) och Rammstein på Stadion (2019) på renommélistan.  Med professionalism, bra service och noggrannhet som ledord är det inte konstigt att FKP Scorpio Sverige är noggranna med  vilka de väljer som samarbetspartners. Allt för att ett evenemang – från biljettköp till genomförd konsert – ska bli den bästa möjliga upplevelsen för fansen, artisten och samarbetspartners.

  • Wow, vilken konsert! Det är den upplevelsen vi jobbar för att uppnå, berättar Madeleine Hellström, Ticketing Manager, på FKP Scorpio Sverige.

Dags att boka biljetter till konserten.  Mycket att tänka på. Kunden undrar ofta, Vad behöver jag veta innan? Jag kommer ju troligen att åka till konserten direkt efter jobbet så lite mat på plats vore bra. Var ska jag ställa bilen? Eller ska jag ta tunnelbanan? För det var väl något maraton samma dag, var det inte så?

Vi känner nog alla igen oss som bokat konsertbiljetter. Alla dessa frågor inför ett evenemang. FKP Scorpio Sverige är en av de få konsert- och evenemangsarrangörer som kan genomföra stora konserter och som vet hur en kundupplevelse ska levereras.

Eventim Sveriges VD, Jay pratar konsert med Madeleine på FKP Scorpio

Eventim Sveriges VD, Jay Sietsema pratar stora konserter med Madeleine Hellström på FKP Scorpio

Hur bokar och köper man en biljett till era konserter och evenemang?

Vi distribuerar och säljer biljetter via officiella biljettleverantörer, som Eventim.

Vad tycker ni är fördelarna att Eventim säljer & distribuerar era biljetter?

Vi ville ha en biljettleverantör som kan jobba med de riktigt stora evenemangen. Som också förstår våra mål för ett bra kundresan:

  • Den som bokar och köper en biljett ska få bra info om all logistisk i förväg: vilka biljetter som finns att köpa, restauranger, parkering, åldersgränser, kan man betala med kreditkort eller inte på evenemangsplatsen. ja, allt man kan komma på. Det för att man som besökare ska kunna fokusera på att ha en så bra upplevelse som möjligt.
  • Man ska få informationen i förväg, under bokning och efteråt. Det ska inte finnas överraskningar på slutet som förtar köpflödet.

Den som bokar och köper en biljett ska känna att det finns tillit till informationen och att arrangörer och biljettförsäljare har tagit sitt ansvar, berättar Madeleine. Det vi också uppskattar i samarbetet med Eventim är att de är tillmötesgående för att lösa saker som uppstår. Till exempel om någon behöver boka om sin biljett i ett annat namn. De hjälper också till med marknadsföring av våra evenemang, hjälper till med personalresurser vid evenemang och är duktiga när det gäller dem nya kraven som fler och fler artister ha med personliga biljetter. Vi behöver samarbetspartners som är engagerade i att ge helhetsservice.

När har ni lyckats med ett evenemang?

När det är så få störmoment som möjligt för besökarna. Allt ska bara flyta på från att du bokat din biljett till att du går hem nöjd efter en konsert. Vi jobbar i bakgrunden för att besökaren ska få en wow-upplevelsen.

Vad är personliga biljetter?

Personliga biljetter blir mer och mer vanligt i Sverige för dom större artisterna. Bakgrunden till personliga biljetter är att det i Sverige fortfarande är lagligt att sälja biljetter på en andrahandsmarknad. Dvs, du kan köpa en biljett till originalpris och sälja den dyrare på en andrahandsmarknad. Med personliga biljetter så stryper du andrahandsmarknaden genom att du som kommer till evenemanget med biljetten måste vara samma person som biljetten är registrerad på i samband med köp. Om du köpt en personlig biljett i andrahand, som står fel namn på, så kan det finnas lösa biljetter till försäljning på plats.  Om namnet inte stämmer på din andrahands biljett så får du köpa en ny biljett, eller i värsta fall så går du miste om konsterten för att du inte blir insläppt.

Varför var det viktigt att sälja personliga biljetter till Rammstein-konserten på Stockholms Stadion den 14 augusti 2019?

Det var enligt önskemål från Rammstein själva. Rammstein vill att deras fans ska kunna se deras konserter utan att ha köpt biljetter till överpris på andrahandsmarknaden. Det finns en slags jämlikhetstanke med det, man ska ha råd att se bra konserter.

Här byggdes den gigantiska scenen upp för Rammsteinkonserten

Madeleine minns folkhavet och den gigantiska scenen på Rammsteins fantastiska konsert.

Hur blev resultatet av Rammstein-konserten?

Det var jättebra medial uppmärksamhet och besökarna var så nöjda. Det är en av de största produktionerna vi levererat tillsammans med Eventim. Eventim har kommit långt med att anpassa sina system för att kunna uppfylla artisters önskan om att sälja personliga biljetter. De hjälpte även till med biljettvärdar och kassapersonal på plats för att hantera publikflödet och inpassering. I siffror bestod Rammstein-konserten av 70 lastbilar material som byggde upp deras stora scen på Stadion, 4 biljettluckor fanns öppna med ytterligare 7 personer som hjälpte till med frågor från besökare. Eventim även hade supervisors på plats för att hjälpa till med inpassering och biljettscanning. Över 30 000 besökare fanns på plats och biljetter kostade ca 890kr. Under kvällen träffade vi människor som betalat 4000kr för en ogiltig biljett på andrahandsmarknaden som antingen fick lösa ut en ny giltig personlig biljett eller som gick miste om konserten när de lösa biljetterna tog slut. Man försöker hjälpa till så långt som det går för besökarna för att de inte ska gå miste om sin konsert.

Vad kännetecknar en bra samarbetspartner?

De som hjälper till med att distribuera information och kommunikation till arrangörer och besökare via olika kanaler. Som har ett säkert och smidigt biljettsystem, snabbfotad och tillmötesgående kundtjänst och framförallt: som har hjärta för arrangemanget.

– Det var en passande beskrivning av Eventim faktiskt, säger Madeleine.

Tre tips för en bra konsert upplevelse:

  1. Boka alltid via seriösa biljettförsäljare. Känner du dig osäker så kontakta konsertarrangören som kan hjälpa dig. Se upp lite extra om du får erbjudande av företag som säljer biljettpaket via mail eller riktade Google-annonser.
  2. Registrera din mail vid köpet så att du får rätt information inför ditt besök om evenemanget och logistiken.
  3. Boka i tid så du har något kul att se framemot när vardagen känns utmanande. En bra start är att kolla utbudet av biljetter på eventim.se.