Deras namn står bakom några av Sveriges mest framstående artister och hyllade produktioner. Med 1500 evenemang och 500 000 sålda biljetter per år har Blixten & Co gjort sig förtjänta av titeln som ett av Sveriges ledande företag inom live- och underhållningsindustrin. Till den långa listan av lyckade produktioner hör bland annat Melodifestivalen, turnéer med artister som Veronica Maggio, Moto Boy, Lisa Nilsson, Petter, Sarah Dawn Finer, stand up-shower, dansföreställningar, teatrar och nu i höstas Mia Skäringers bejublade “Avig Maria – No more fucks to give”. En show som slog försäljningsrekord på några av Sveriges största arenor.

– Till Mia Skäringer-turnén sålde vi mer än trehundra tusen biljetter till sammanlagt 44 föreställningar. Det är otroligt viktigt i sådana lägen att vi har ett pålitligt och avancerat biljettsystem som gör att köpupplevelsen blir så smidig som möjligt för våra kunder. Är det för krångligt eller otydligt riskerar vi att tappa kunder längs vägen, säger Karin Westman, biljettchef på Blixten & Co.


Inhouse – Biljettlösningen med störst flexibilitet

Blixten & Co representerar ett 80-tal av Sveriges mest framstående artister och tillhandahåller egna agenter och projektledare som skapar långsiktiga planer för varje artist där livekonserter, turnéer och företagsspelningar med mera kan ingå. Inför varje turné kopplas även marknadsavdelningen in. Där ingår bland annat Karin och hennes kollegor som administrerar utförande och försäljning av alla evenemangsbiljetter.

–  Vi ville ha ett flexibelt biljettsystem där vi kunde få full kontroll över hela processen, från formgivning av biljett till rapportering efter genomfört evenemang. Lösningen blev Eventims biljettsystem Inhouse. Bland alla system vi provat är det som ger oss absolut störst frihet och som samtidigt klarar att uppfylla de behov vi har. Förutom att skapa en smidig köpprocess för våra kunder ger systemet oss direkt tillgång till all försäljningsstatistik, stabil support och låter oss själva designa biljettens utseende.

Biljettsystemet ska göra köpupplevelsen så smidig som möjligt för våra kunder, säger Karin Westman, biljettchef på Blixten & Co.

 

Slipper manuellt arbete

Det är nu ca sex månader sedan Blixten & Co gick över till Eventim Inhouse och det nya biljettsystemet har redan sparat dem en hel del tid och resurser. Att arbetsprocessen nu kan automatiseras mera, är något som Karin uppskattar särskilt mycket.

– I In house kan vi själva lägga in priser, planera, skapa länkar, bekräftelsemallar och presale-erbjudanden till vår kundklubb. Vi kan även skapa informationsmail som går ut till alla som köpt biljetter två dagar innan evenemangsstart. Förut fick vi göra mycket av detta manuellt. Vi drog ut kundlistor och satt sedan och skickade manuella massmail med  information till alla som köpt biljetter. Det var ju enormt tidskrävande och fullständigt ohållbart.

– Nu har vi istället skapat snygga mallar i Inhouse med bra information och fina bilder som skickas ut automatiskt via systemet. Mallarna kan vi dessutom återanvända gång på gång, eftersom evenemangen ofta äger rum på samma spelställen. Supersmidigt!

 


Support med ovanligt engagemang

Skulle några frågor kring verktyget uppstå finns alltid Maléne och Trine, Eventims egen support, nära till hands. Via telefon, mail och fysiska besök kan de guida, instruera och svara på alla frågor som kan tänkas komma upp i samband med en produktion.

– Det jag uppskattar mest med deras support är att de verkligen tar ansvar och visar så stort engagemang för produktionerna. De är alltid snabba på att besvara frågor från oss. Under själva evenemanget kan man dessutom nå Eventim via jour. Det känns väldigt tryggt eftersom de flesta evenemang äger rum på kvällar och helger. Då är det ofta snabba puckar som gäller och Eventim visar gång på gång att de ställer upp och hjälper oss att lösa eventuella problem. Det är ett engagemang man inte ser hos alla leverantörer, berömmer Karin.

Genom Eventim har Karin och kollegorna på marknadsavdelningen hela tiden god översikt över försäljningssiffrorna och kan snabbt vidta åtgärder om biljettförsäljningen skulle gå trögt.

– Då brukar vi kicka igång försäljningen lite genom att skapa en kampanj, eller vända oss till Eventims marknadsavdelning för att tillsammans planera kampanjer och nå ut med evenemanget i alla lämpliga kanaler. Genom systemet kan vi sedan enkelt följa upp precis hur många som köpt biljetter via den specifika kampanjen. Vi kan också se vilka platser som sålts bäst och vilka som inte går lika bra, och vid behov justera priset för de platserna. Det kan man vanligtvis inte göra efter biljettsläpp i andra system.

 

Systemet håller koll

Inför Mia Skäringers show behövde även parketten på flera spelställen byggas olika. Det tillhör närmast rutinen när det gäller nationella turnéer, men inte desto mindre viktigt att korrekt information anges i systemet inför biljettsläpp.
– Det handlar om skillnader i utrymmen, mått på stolarna, placering av nödutgångar och liknande som kan skilja sig mycket mellan de olika spelställena. En produktionsansvarig brukar rita upp lokalen i Auto Cad. Ritningen skickar vi sedan till Eventim så att vi genom systemet kan reglera vilka biljetter som ska släppas, hur många platser som ska blockas för gäster, press, m m. Där sätter vi även vilka priser som ska gälla på de olika platserna och vad som ska ingå i priset.

 

 

Scanningsappen som lyfte Skäringer-turnén

När det väl är dags för evenemanget och publiken börjar strömma in står arenornas personal redo med scannrar. Eventims scanningsapp är trygg att ha som backup vid eventuella problem. Scannern och appen läser av QR-koder i smartphone och säkerställer att insläppet blir en smidig upplevelse för såväl besökare som arrangörer.

– Den funkar superbra och hjälpte oss väldigt mycket under Mia Skäringer-turnén som var väldigt välbesökt. Appen är lätt att hantera och även vakterna på plats har den i telefonen så att de kan hjälpa till att slussa igenom besökare om köer skulle uppstå.

– Det bästa är att scanningen registreras direkt i systemet. Det innebär att vi i realtid kan se i appen exakt hur många personer som har kommit in och hur många fler som väntas, utifrån antal sålda biljetter. Tack vare det kan vi lättare beräkna hur mycket mer tid som krävs för att få in alla besökare på plats. Ovärderligt!

 

Hur bokar man biljetter till Blixten & Co:s evenemang idag?

– Man bokar genom att surfa in på blixten.se. Där hittar man alla våra evenemang och länkas sedan vidare till respektive biljettsystem. En och samma turné kan nämligen ha fyra-fem olika biljettsystem eftersom det ofta är spelställena själva som styr vilket biljettsystem som ska gälla just där. Får vi själva välja föredrar vi däremot Eventim eftersom det ger oss störst frihet, förklarar Karin och tillägger:

– Vi har ju dessutom bara börjat upptäcka alla smarta funktioner som Eventims biljettsystem erbjuder och har nog mycket kvar att lära där. Det verkar faktiskt inte finnas några gränser för allt vi kan göra!

 

Om Blixten & Co.

Blixten & Co representerar ett 80-tal av Sveriges mest framstående artister och producerar konserter, shower, musikaler, teater och dansföreställningar över hela Skandinavien. Sedan december 2018 är Blixten & Co. även del av nätverket All Things Live, den största oberoende aktören i Norden inom live-/underhållningsindustrin. Partnerskapet i All Things Live täcker hela spektrumet från lokala norska akter och svenska och danska musikproduktioner och stand-up-evenemang till arenakonserter med internationella artister som Celine Dion, Green Day, Nick Cave & The Bad Seeds, Britney Spears och Eminem

 

Bilder:

Toppbild med Mia Skäringer, fotograf: Annika Berglund

Bild med artister på scen, fotograf: Mini Gemoll