Expressregistrering – en bra balans mellan enkelhet och datainsamling.

Publicerad

Expressregistrering – en bra balans mellan enkelhet och datainsamling.

Hur kan vi kombinera en effektiv köpprocess med datainsamling som skapar värde både för er som arrangör och kunden?

I en digital värld där tid är en knapp resurs, kan antalet klick i en köpprocess vara avgörande för om en kund slutför ett köp. Ju färre klick som krävs, desto enklare upplevs processen – och desto mer sannolikt är det att kunden köper biljetterna. Vikten av en sömlös och snabb process för biljettköpare är något vi ofta hör från våra arrangörskunder, och vi håller helt med!

Datainsamling är också viktig.

Samtidigt som en sömlös köpprocess är avgörande, får man inte glömma att datainsamling också är väldigt viktig för er som arrangörer. Information som samlas in under köpprocessen – som kunddata, demografiska uppgifter eller köphistorik – ger er värdefulla insikter som kan användas för att skräddarsy marknadsföring, optimera evenemang och förbättra den totala kundupplevelsen. Även om färre klick kan minska friktionen, kan det också begränsa möjligheterna att samla in data som stärker er affärsstrategi. Nyckeln är att hitta en balans.

Expressregistrering – en bra balans mellan enkelhet och datainsamling.

Eventim har en lösning som minskar antalet klick, men som också säkerställer att ni får viktig kunddata – det kallas ”Expressregistrering ”. Målet med Expressregistrering är att säkerställa en snabbare köpprocess för förstaköpare, eftersom det ofta är dem som väljer att inte slutföra köpet. Kunden får möjlighet att slutföra sitt första köp utan krav på fullständig profilskapande eller lösenord. Ändå skapas en profil i biljettsystemet som säkerställer viktig kunddata för er.

Man kan begränsa antalet fält som ska fyllas i till endast namn och e-post, och på så sätt hålla antalet klick till ett minimum. Köpprocessen blir mycket snabbare och upplevs som enkel, utan onödiga störningar för kunden. Detta är en vinn-vinn-situation både för kunden och för er som arrangör.

Snabbare profilskapande säkerställer viktig datainsamling.

Många avbryter ett köp när de ombeds att skapa en fullständig profil, välja lösenord och fylla i andra detaljer. Detta beror ofta på brist på tid eller tålamod. Ändå är det väldigt viktigt att samla in kunddata. Därför kan expressregistrering endast användas första gången man köper biljetter via eventim.se. Det kan inte användas om man redan har en profil sedan tidigare.

Vid nästa köp ombeds kunden att slutföra profilen genom att välja ett lösenord. Tack vare tidigare lagrad information som namn och e-post går denna process mycket snabbare. Denna strategi balanserar mellan en smidig köpupplevelse och insamling av nödvändiga data för att förbättra kundresan.

***

Om du är en befintlig kund och önskar att detta aktiveras, är det bara att ta kontakt med Support så hjälper vi dig. Om du vill veta mer om lösningen, utforska möjligheter med en ny leverantör, eller helt enkelt har några frågor du vill ha svar på, hör gärna av dig till oss. Ta kontakt så återkommer vi snabbt!