Covid-19 och digitala lösningar med Eventim

Publicerad

Covid-19-pandemin har skapat en aldrig tidigare skådad situation för liveunderhållningsindustrin. Och tyvärr måste vi leva med begränsningar ett bra tag framöver. Eventim har flera digitala lösningar som kan hjälpa dig som arrangör, oavsett om det gäller att hantera framflyttade eller inställda evenemang, samla kunddata från besökare eller sälja biljetter / åtkomstkontroll i enlighet med nödvändiga distanseringsrestriktioner.

Personliga biljetter

Som arrangör behöver du ha en översikt över vem som är närvarande vid ditt evenemang för att kunna hjälpa kommunen senare i en eventuell infektionsspårning. Istället för att skapa en lista som måste fyllas i på arenan, vilket kan skapa köer och irritation vid ingången, har Eventim en digital lösning med personliga biljetter. Med den här lösningen kan du som arrangör samla in obligatorisk kundinformation per biljett, inte bara per beställning. Det kan vara information som namn, e-post, telefon etc.

 

Detta är ett exempel på personliga biljetter på Det Andre Teatret som ber om namn, e-post och födelsedag per biljett. Informationen matas in online per biljett som en del av köpprocessen. Detta är ett enkelt sätt för er som arrangör att få en fullständig översikt över vem som kommer att delta på evenemanget.

 

 

 

Personliga biljetter var ett viktigt verktyg för bland annat Vidar Villas sommarturné, som behövde veta vilka samtliga besökare var som skulle delta på konserterna i enlighet med infektionskontroll.

”Eventim har bra lösningar med till exempel personliga biljetter som gjorde det enkelt för konsertlokalerna att ha kontroll över alla besökare. Eventim var oerhört lätta att arbeta med. Snabb och bra kundservice samt bra bidrag till marknadsföring och promotion.» berättar managern Chris Collings.”

 

Bekräftelser i köpprocessen

Under dessa tider kan du som arrangör behöva få specifika villkor bekräftade av biljettköparen angående besöket till ditt evenemang. Istället för att begära bekräftelser lokalt på platsen är det möjligt att begära bekräftelse av ytterligare villkor i köpprocessen. Detta kan till exempel vara:

  • Bekräftelse att du bara besöker evenemanget upp om du är frisk, utan covid-19-symtom
  • Godkännande av att kontaktinformation förmedlas till hälso- och sjukvårdsmyndigheterna vid smittspårning
  • Godkännande av lokala åtgärder, t.ex. att temperaturen mäts för varje gäst före inträde.

 

 

 

 

Du som arrangör kan bestämma de ytterligare villkor som måste bekräftas av biljettköparen innan köpprocessen kan slutföras.

Automatisk platsschemaalgoritm med dynamisk platsfördelning

För att ha kontroll över kapacitet och rätt avståndsregler är ett flexibelt, numrerat platsschema avgörande för dig som arrangör. Eventim har bra platsschemalösningar där platser och / eller rader kan blockeras efter behov. Om det finns ett behov av att ändra eller justera platsschemat vartefter kan detta enkelt göras, även efter att ett evenemang har gått till försäljning. Det finns även möjlighet till automatiska platsschemalösningar som tillåter dynamisk sittfördelning och optimalt kapacitetsutnyttjande med fast blockering av säten till vänster och till höger om valda platser.

Läs mer om vår automatiska platsschemalösning här

Tidsbestämd åtkomst

 

Korrekta avståndsregler gäller inte bara i evenemangslokalen, utan även utanför arenan och entréområdet. För att förhindra att stora grupper av människor kommer samtidigt är det möjligt att använda Eventims tidsstyrda åtkomstlösning för att definiera åtkomsttider före ett evenemang. Om du har ett evenemang som är öppet hela dagen, t.ex. en utställning eller mässa kan tidsinträde vara en bra lösning för att kontrollera antalet personer vid ditt evenemang utifrån kapacitetsbegränsningar.

 

Återbetalning med voucher

Att kunna återbetala med en voucher istället för kontanta medel är något som våra arrangörer verkligen uppskattar idag när det finns många evenemang som flyttas fram eller ställs in. Biljettköparen har då möjlighet att välja ett annat evenemang i framtiden istället för att be om återbetalning. Återbetalning med voucher är möjligt med våra biljettsystem, NET och INHOUSE.

Pay-per-view streaming plattform

Streaming har blivit en populär lösning för många arrangörer idag på grund av de strikta kapacitetsbegränsningar som är förknippade med Covid-19. Eventim har många bra lösningar som arrangörerna kan använda för att sälja biljetter till streamade evenemang, både liveevenemang och inspelade sändningar som kan ses senare online.

 

 

 

 

 

 

Läs mer om streaming här

**********

Eventims biljettsystem utvecklas kontinuerligt efter marknadens behov, även under Covid-19. Vårt mål är att hjälpa våra kunder med de verktyg som behövs för att hantera denna utmanande situation – både med befintliga lösningar och nyutvecklade lösningar. Det kommer att finnas fler nyheter som vi kommer att lansera under hösten. Om du vill höra mer om Eventim och hur vi kan hjälpa dig, är ni varmt välkomna att kontakta oss.

Eventim Sweden AB

[fusion_button link=”https://eventimb2b.se/kontakt/” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” border_radius=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]KONTAKTA OSS[/fusion_button]