Eventim har lanserat en algoritmfunktionalitet för att hjälpa arrangörer med social distansering under Covid-19-pandemin.

Sedan början av pandemin har Eventim arbetat aktivt för att hitta bra lösningar för att stödja arrangörer inom underhållningsindustrin. Detta har inkluderat bland annat utvecklingen av nya digitala funktioner för hantering av smittspårning och evenemangsbegränsningar. Den senaste lösningen som nu lanseras är en automatiserad algoritm för anpassning av platsscheman som hjälper arrangörer att upprätthålla social distansering.

Så här fungerar lösningen

Den automatiserade avståndslösningen finns i både NET- och INHOUSE-biljettsystemen och sker i ”realtid”. Efter varje beställning – beroende på specifikationerna – blockeras en eller flera angränsande platser automatiskt av systemet. Olika avståndsregler kan definieras. Om det lättas på begränsningarna kan blockerade platser placeras till försäljning när som helst.

Under Covid-19-pandemin har arrangörerna varit tvungna att justera platsscheman regelbundet och manuellt, vilket är mycket tidskrävande och ger lite utrymme till flexibilitet. Därför är vi mycket glada över att vi nu kan erbjuda en sådan automatisk lösning till våra arrangörer. – Marcia Titley – Adm. Dir. Eventim Norge AS

För arrangörer och biljettköpare finns det flera fördelar med denna lösning. För arrangörer är det inte längre nödvändigt att blockera platser i förväg på platsschemat eller att fördela platser vid ingången eftersom platser automatiskt tilldelas av systemet efter definierade avståndsregler under inköpsprocessen. Den automatiska lösningen säkerställer optimalt kapacitetsutnyttjande på evenemangsplatsen, vilket kan vara avgörande för arrangörerna när man planerar evenemang med nuvarande begränsningar och restriktioner. Arrangörerna kommer också att veta var publiken har suttit i händelse av nödvändig smittspårning. För biljettköpare är det nu möjligt för personer från samma sällskap att sitta tillsammans i större grupper, samtidigt som de är säkra på att rätt avstånd säkerställs på evenemangsplatsen.

En nöjd arrangör

Arrangören Impressario, som arrangerar och producerar konserter med många av Norges mest profilerade artister, var den första arrangören i Norge som använde den automatiska avståndslösningen. Det var viktigt för Impressario att hitta en lösning där familjer kunde sitta tillsammans i grupper större än två. Men samtidigt säkerställa ett säkert avstånd mellan grupperna och med maximal kapacitet på evenemangsplatsen. Vilket är en mycket krävande uppgift utan en algoritm.

Som arrangör är vi mycket glada över att Eventim kan erbjuda oss en automatisk lösning för att blockera platser. Det är mycket komplicerat för oss just nu att veta hur vi bäst kan anpassa platsscheman och samtidigt utnyttja arenans kapacitet. Familjer vill gärna sitta tillsammans, och det är inte alltid möjligt när vi använder manuella processer. Eventims lösning gör att vi känner oss säkra på att biljettköparna kommer att placeras på bästa möjliga sätt och samtidigt med rätt avstånd på arenan. – Mikael Ressem – Ägare/partner Impressario AS

Social distansering i biljettsystemet INHOUSE

Om så önskas är det naturligtvis fortfarande möjligt för Eventim att konfigurera platsscheman manuellt på ett sådant sätt som motsvarar de nuvarande kraven på distans mellan sittplatserna och därmed garantera kapaciteten utan användning av den automatiska lösningen.

Andra digitala Covid-19-lösningar

Vår målsättning är att hjälpa arrangörerna med de verktyg som krävs för att hantera denna utmanande situation – både med befintliga och nyutvecklade lösningar. Eventim har flera digitala lösningar, inklusive personliga biljetter, bekräftelser i inköpsprocessen, tidsbegränsad åtkomst (time slots), återbetalning via voucher och en pay-per-view-streamingplattform som våra arrangörer kan använda i samband med deras evenemang.

Läs mer om våra digitala Covid-19 lösninger här

*********

Vill du höra mer om hur Eventim kan hjälpa dig som arrangör? Kontakta gärna oss så berättar vi mer!

KONTAKTA OSS